sobota, 30 marca 2013

Barszcz biały zwany żurkiem

Postanowiłam w tym roku sama przygotować barszcz biały. U mnie w domu nigdy nie jadało się takiej zupy, jeśli już, to w Wielką Sobotę gotowałam sobie barszcz biały z torebki.  Jednak od dawna nie jem już dań gotowych, sproszkowanych., przetworzonych. Wyznaję ideę, że najlepsze i najzdrowsze jest to, co przygotuję sama. Dlatego nikt nie znajdzie u mnie gotowych mieszanek przyprawowych, kostek rosołowych, gotowych sosów. Zgodnie z moimi założeniami, nie zjem już barszczu z torebki. Musiałam przygotować go sama. Zabrałam się za to z lekką niepewnością. Znam co prawda główne składniki, ale o ostatecznym smaku decydują jednak niuanse. Muszę nieskromnie przyznać, że mam jednak wyczucie, barszcz wyszedł wyśmienicie:))


Składniki :
  • 1,5 kiełbasy zwyczajnej
  • 1 biała kiełbasa
  • 4 jajka
  • 0,5 litra zakwasu na żurek
  • 2 marchewki
  • 2 pietruszki korzeniowe
  • 1 mały seler
  • 1 garść grzybków suszonych
  • 3 liście laurowe
  • 3 ziela angielskie
  • 1 łyżeczka soli
  • 4 kulki pieprzu czarnego ziarnistego
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 łyżki majeranku
  • 4 łyżki śmietany do zup 18%
  • ew. sok z cytryny
  • rzeżucha

Zagotowujemy 2,5 litra wody. Do garnka wrzucamy obrane i pokrojone warzywa, liście laurowe, ziele angielskie, sól i pieprz. Gotujemy, aż warzywa będą miękkie. Następnie zupę przecedzamy.Kiełbasy kroimy w plasterki. Dodajemy do zupy wraz z grzybkami. Gotujemy 15 minut. Następnie dodajemy zakwas, przetarty przez praskę czosnek oraz majeranek. Gotujemy 15 minut. Zabielamy zupę śmietaną. Doprawiamy ewentualnie solą i pieprzem oraz sokiem z cytryny, jeśli zupa jest mało kwaśna.
Jajka gotujemy na twardo, obieramy i kroimy w ósemki.
Do głębokich talerzy wkładamy po kilka plasterków kiełbasy oraz kilka kawałków jajka. Zalewamy zupą, posypujemy rzeżuchą.

Jeśli  ktoś miałby ochotę na bardziej treściwą zupę, wtedy razem z kiełbasą dodajemy 3 ziemniaki, pokrojone w kostkę. Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kliknij "Starsze posty", aby zobaczyc pozostałe przepisy.