wtorek, 22 grudnia 2015

Elisenlebkuchen -pierniki norymberskie



Kiedy pierwszy raz spróbowałam pierników norymberskich byłam autentycznie zachwycona. Mięciutkie, pachnące, prawie bez mąki, za to z migdałami i skórką pomarańczową. Cały rok czekałam na paczkę od znajomej z tymi piernikami. A gdy tylko byłam w Berlinie szukałam obowiązkowo choć jednego opakowania. Nie było to wcale wbrew pozorom takie łatwe. Niby produkt niemiecki, ale jednak norymberski i w innych częściach kraju niekoniecznie dostępny.
W tym roku spróbowałam zrobić je sama, zakupiłam specjalne opłatki i... wyszły! Może nie są tak idealnie ładne jak niemieckie, ale za to własnej roboty. Zrezygnowałam z lukru, bo niespecjalnie za nim przepadam, jednak jeśli macie ochotę, możecie pierniki jak najbardziej polukrować.

Składniki na 16 sztuk:

  • 16 okrągłych opłatków o średnicy 9 cm
  • 4 białka
  • 50g skórki pomarańczowej
  • 100g masy marcepanowej
  • 150g mielonych migdałów
  • 150g drobnego cukru
  • 30g mąki pszennej
  • 10g cynamonu
  • 10g kakao
  • 10g przyprawy do piernika
  • 1 szczypta soli
  • 1 kopiasta łyżeczka proszku do pieczenia

Marcepan ścieramy na tarce. Skórkę drobno siekamy.
Do misy miksera wrzucamy mielone migdały, skórkę, marcepan, cukier, mąkę. Dodajemy cynamon, kakao, sól oraz przyprawę do piernika, a na końcu proszek do pieczenia. Mieszamy łyżką.
Następnie dodajemy białka i odrobinkę wody. Miksujemy na masę. Gdyby była zbyt sucha dodajemy jeszcze troszkę wody.
Na blasze na papierze do pieczenia układamy opłatki. Na każdym kładziemy po kopiastej łyżce masy, równomiernie rozsmarowujemy.Zostawiamy 2 mm od brzegu opłatka. Odstawiamy na pół godziny.
Następnie pieczemy  w 180 stopniach około 15 minut. Nie dłużej, ponieważ mają być miękkie w środku.
Przekładamy na kratkę do ostygnięcia. Jeśli masa podczas pieczenia się nie rozeszła i wystają brzegi opłatków odcinamy je ostrym nożem uważając, aby zachować okrągły kształt pierników.
Przechowujemy w puszce.
Pierniki można polukrować lub oblać czekoladą.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kliknij "Starsze posty", aby zobaczyc pozostałe przepisy.